Monday 7 March 2016

Lumpuh Karena Kekurangan Vitamin

Vitamin memiliki peranan penting untuk kesihatan ayam sabung diantaranya adalah kalsium dan zat besi. Kekurangan zat besi dan kalsium dapat menyebabkan kelumpuhan pada ayam-ayam yang masih usia muda. Ayam  yang biasa dipelihara secara bebas dan  berkeliaran jarang terkena penyakit ini kerana mendapat vitamin, kalsium dan zat besi secukupnya dari tumbuh-tumbuhan yg dimakan mereka . Namun ayam sabung yang dipelihara pada kandang agak terbatas dan berkemungkinan mengalami kekurangan zat tersebut jika tidak  diberi makan berkhasiat.
Untuk mengatasi kelumpuhan karena kekurangan kalsium dan zat besi ini langkah terbaik adalah melakukan pencegahan dengan memberikan makanan cukup kalsium dan zat besi. Dedak yg berkhasiat dan rumput segar yg diberikan akan menampung kekerangan zat dan nutrient ayam.
 Untuk ayam yang sudah mendapat simptom ini,  kekurangan zat zat tersebut bisanya diberikan suplemen kalsium dan mineral tambahan yang dicampur pada makanan atau minuman. Dalam post sebelum ini JAA ada berkongsi tip memulihkan ayam yg lumpuh.

Semasa bertelur , ayam memerlukan zat kalsium yg tinggi , ini merupakan salah satu sebab mengapa ayam penelur senang mendapat penyakit ini. Bagi ayam penelur, kalsium tambahan diberikan dengan cara memberi kulit telur yg ditumbuk halus , tulang sotong, pil pil yg boleh dibeli di farmasi.

No comments:

Post a Comment